Wymiana koła dla opornych

Post dodany: w kategorii: porady.

Część osób bez najmniejszego problemu w sytuacji „złapania gumy” łapie za lewarek i koło zapasowe. Są jednak osoby, które na samą myśl dostają gęsią skórkę i nie wyjdą z samochodu, dopóki nie przyjedzie pomoc drogowa, która sprawnie wymieni przebitą oponę. Obawa ta jest spowodowana najczęściej faktem, iż nigdy się tego nie robiło. Takie osoby po prostu boją się pierwszy raz wymienić koło z obawy, że coś mogą zrobić nie tak.

Z myślą o takich osobach, postanowiliśmy w jasny i prosty sposób wyjaśnić, na czym polega wymienianie koła, a przede wszystkim zachęcić do spróbowania swoich sił przy najbliższej wymianie opon z zimowych na letnie. Jest to idealny moment na przetestowanie swojej wiedzy teoretycznej i upewnienie się, że ta czynność wcale nie jest tak skomplikowana, a niejednokrotnie może okazać się, bardzo przydatna. Szczególnie w przypadkach, kiedy to potrzebujemy ekspresowej wymiany ,,kapcia” i nie mamy czasu czekać na pomoc drogową.

Przebita, czy też rozcięta opona (na krawężniku, bądź wyrwie) to najpopularniejsza przeszkoda w podróży. Oczywiście bez względu na to, czy jesteśmy doświadczeni w wymianie, czy może jest to nasza pierwsza styczność z lewarkiem, jest to ogromny stres i obawa przed spóźnieniem w miejsce, do którego jedziemy. Oczywiście nie obejdzie się też bez brudnych rąk i późniejszej wizyty w wulkanizacji, jednakże do tego jeszcze daleko. Zacznijmy może od początku:

Zanim jeszcze przydarzy Ci się ta niemiła niespodzianka, sprawdź, czy aby na pewno jesteś przygotowany na taką awaryjną sytuację. W związku z tym porównaj naszą pomocniczą listę ze stanem faktycznym w Twoim aucie:

  1. Koło zapasowe lub dojazdówka
  2. Klucz do kół (w przypadku śrub z zabezpieczeniem musi być również specjalna nasadka)
  3. Lewarek
  4. Trójkąt ostrzegawczy
  5. Kamizelka odblaskowa
  6. *rękawice*
  7. *klucz teleskopowy*
  8. *latarka*

Przedmioty ogwiazdkowane są wyposażeniem dodatkowym, które nie jest konieczne, jednak sporo ułatwia sprawę w przypadku nocnej awarii.

Oznaki „kapcia”

Weekendowa podróż za miasto, czy nawet codzienna droga do pracy mogą potoczyć się różnie. W każdym momencie możemy niefortunnie wjechać w dziurę, bądź najechać na krawężnik, co będzie skutkować koniecznością wymienienia koła w samochodzie. Najcharakterystyczniejsze są dwie oznaki, które od razu powinny nam zasygnalizować przebitą oponę. Jest to przede wszystkim samoistny skręt samochodu w jedną stronę oraz dudniący odgłos, który jest dość charakterystyczny dla tego rodzaju zdarzenia. Jeśli więc mamy przypuszczenie, iż mogliśmy ,,złapać kapcia”, to z największym spokojem powinniśmy postępować zgodnie z kilkoma podstawowymi zasadami. Na samym początku należy znaleźć odpowiednie miejsce do postoju. Powinien to być teren płaski i odpowiednio utwardzony tak, aby samochód nie zjeżdżał, a przede wszystkim się nie zapadał. Może to przecież stworzyć niepotrzebne zagrożenie nie tylko dla nas, ale również dla innych kierowców. Szerokim łukiem należy omijać pagórki i zakręty, które mogą doprowadzić do niepotrzebnej katastrofy. Najlepszą opcją są więc zatoczki, parkingi, czy też pobocza przy szerszych drogach. W takich miejscach wymiana koła nie będzie zagrożeniem dla innych kierowców i nas samych.

Zabezpieczenie miejsca

Pamiętajmy o tym, że przede wszystkim w takich sytuacjach liczy się bezpieczeństwo. Nie warto więc ryzykować i lepiej odbyć kilkumetrowy spacer z trójkątem ostrzegawczym . Należy zabezpieczyć siebie i ostrzec innych kierowców o awarii, jaka się Tobie przytrafiła. Znacznie zmniejsza to ryzyko wystąpienia kolizji, wskutek złego oznakowania miejsca i słabego uwidocznienia nas. Obowiązkowo należy więc najpierw zatrzymać pojazd, następnie zaciągnąć hamulec ręczny, pozostawiając tym samym hamulec na biegu (bądź w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów na pozycji P) i włączyć światła awaryjne lub pozycyjne. Następnie należy się udać do bagażnika po trójkąt ostrzegawczy i kamizelkę odblaskową, którą od razu zakładamy na siebie. Jest to szczególnie ważne przy nieodpowiednich warunkach atmosferycznych, które utrudniają widoczność na drodze. Trójkąt natomiast ustawiamy w odległości odpowiedniej do drogi, na jakiej się znajdujemy. Jeśli dawno nie powtarzaliście sobie tych informacji, warto spojrzeć na naszą małą ściągę:

Obszar zabudowany

do 1 m

Obszar niezabudowany

30 – 50 m

Autostrada i droga ekspresowa

100 m

Ostatnie przygotowania

Aby móc przystąpić do wymiany koła należy jeszcze opróżnić pojazd. Nie chodzi tu jedynie o wyjęcie ciężkich bagaży, ale również o pasażerów. Trzeba więc ich poprosić o opuszczenie pojazdu, a następnie musimy wyjąć resztę potrzebnych nam przedmiotów w postaci:

  • Klucza do wymiany koła
  • Lewarka
  • Koła zapasowego lub dojazdówki

Aby dodatkowo zablokować pojazd i uniemożliwić mu zjechanie można również zabezpieczyć go ciężkim przedmiotem (może to być na przykład cegła), umieszczając ją pod kołem z przeciwnej strony, niż wymieniamy spuszczoną oponę.

Wymiana koła

  • Wymianę koła należy zacząć od zdjęcia kołpaka, jeśli uniemożliwia on dojście do śrub. W związku z tym łapiemy za niego z obu stron i mocno szarpiemy. Jeśli nadal mamy problem z jego zdjęciem, możemy się posłużyć śrubokrętem, w celu podważenia go.
  • Kolejnym krokiem, jaki musimy wykonać to poluzowanie śrub o mniej więcej jeden obrót. Jeśli okaże się, że mamy problem z ruszeniem ich (jeśli na przykład śruby się zapiekły), należy użyć preparatu typu WD-40, który znacznie ułatwi sprawę. Kobietą natomiast zalecamy użycie przedłużki, która będzie niezbędna, jeśli śruby są mocno dokręcone.

W przypadku śrub zabezpieczających obowiązkowo należy użyć specjalnej przejściówki, o której wspominaliśmy już na początku.

  • Lewarek umieszczamy w wyznaczonym do tego miejscu, które zazwyczaj oznaczone jest charakterystycznym wcięciem lub wytłoczeniem na skraju progu. Dalej postępujemy zgodnie z instrukcją umieszczoną na lewarku i podnosimy pojazd na wysokość, która umożliwi nam wymianę koła.
  • W dalszym ciągu odkręcamy śruby i zdejmujemy niesprawne koło
  • Następnie zakładamy dojazdówkę lub nowe koło i ręką nakręcamy śruby metodą krzyżową (po wkręceniu jednej śruby, następną wkręcamy naprzeciwko )
  • Używając klucza, dokręcamy każdą ze śrub, do momentu, w którym poczujemy opór, po czym opuszczamy pojazd na podłoże i dopiero wtedy maksymalnie dokręcamy koło.

Przypominamy – źle założone koło może grozić poważnym wypadkiem. Jeśli nie czuje się Pani/Pan na siłach samodzielnie wymienić koło lepiej zlecić to fachowcom, np. nam.