Jak holować auto bez niebezpiecznych przygód?

Post dodany: w kategorii: porady.

Nigdy nie wiadomo, co może się przydarzyć z naszym autem, dlatego warto wiedzieć, jak poradzić sobie w przypadku nagłych wydarzeń. Podstawowa wiedza na temat holowania zawsze się przydaje i może nieraz wyciągnąć nas z opresji.

Co należy wiedzieć przed holowaniem?

Holowanie na lince wymaga wcześniejszych pewnych przygotowań, a także wyposażenia się w odpowiednie rzeczy, bez których nie można nawet myśleć o holowaniu. Wiele osób niestety myśli bardzo często zbyt późno i dopiero wtedy, gdy już coś się zdarzy, myślą o tym, jakby tu sprowadzić auto, chociażby do najbliższego warsztatu.

Takich sytuacji należy unikać i pamiętać, że przezorny, zawsze jest zabezpieczony. Jeśli wyposażymy się w potrzebny ekwipunek i będzie on stale w samochodzie, to w razie jakichkolwiek problemów, wystarczy poprosić kogoś o holowanie i nie będzie problemu z załatwieniem sprzętu. Również wszystkie rzeczy, które są potrzebne, mogą przydać się, gdy ktoś nas poprosi o holowanie, jednak nie będzie posiadał nawet podstawowego wyposażenie.

A co powinno znaleźć się w takim wyposażeniu? Będzie tego naprawdę niewiele, ponieważ wystarczy zdecydować się na:

  • Trójkąt ostrzegawczy lub tak zwaną bombę, czyli żółte światło błyskowe.
  • Odpowiednia linka holownicza.

Jest to tak niewiele, a może uratować niejednego kierowcę z naprawdę poważnych opresji. Trójkąt można zakupić praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym lub rozprowadzającym narzędzia i różnego rodzaju części. Czasami można także spotkać się z nim w jakimś supermarkecie i wtedy zakup może być naprawdę atrakcyjny. Jest to niewielki koszt, ponieważ zazwyczaj cena takiego trójkąta zamyka się w kilkudziesięciu złotych.

Hol na lince, nie może się odbyć bez odpowiedniej linki do tego przeznaczonej. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, do jakiej wielkości aut wyda się ona odpowiednia. Inna linka będzie dobra do aut małolitrażowych, a inna do aut terenowych i przeznaczona do wyciągania aut na offroadzie. Można wybierać spośród zwykłych linek syntetycznych, aż po linki stalowe. Jednak ich cena waha się od kilkunastu do nawet kilku set złotych i nie warto wydawać pieniądze na marne, jeśli nasze auto nie wymaga bardzo mocnej linki. Warto jednak pamiętać, żeby była ona wytrzymalsza na określony ciężar, niż ma nasze auto, ponieważ przy mocniejszych pociągnięciach może ona zostać uszkodzona i szybko pęknie.

A co gdy już posiadamy odpowiednie wyposażenie?

Sam ekwipunek nie wystarczy, żeby dobrze holować auto. Ważne jest także, aby zapoznać się z prawem, które ogranicza niektóre sytuacje i w przypadku niedostosowania się do kodeksu, jest zagrożenie ukarania holującego i holowanego mandatem karnym, którego wielkość może sięgnąć nawet kilkuset złotych. Tak wygląda podstawowa wiedza, na temat prawa holowania aut:

1. Kierujący może holować samochód tylko pod warunkiem, że:

  • prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
  • pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
  • w pojeździe holowanym musi się znaleźć osoba, która ma odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdem;
  • pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy (należy tu zwrócić uwagę na wytrzymałość haków, linki, a także miejsca zaczepienia linki);
  • pojazd holowany powinien być oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności powinien mieć włączone światła pozycyjne; jeśli natomiast nie posiadamy trójkąta, możemy użyć wcześniej wymienionego żółtego sygnału świetlnego
  • holowanie na lince, wymaga od holowanego auta co najmniej dwóch sprawnych układów hamulcowych;
  • na połączeniu giętkim, auta powinny znajdować się od siebie w odległości mniej więcej 4-6 metrów, a lina powinna być oznaczona naprzemiennie biało czerwonymi pasami, lub chorągiewką (najlepiej jest wcześniej po prostu zakupić odpowiednią linkę, niż martwić się o chorągiewki);

2. Zabrania się holowania:

  • pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
  • pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
  • więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
  • na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

Trochę tego jest, ale lepiej jest się wszystkiego dowiedzieć zawczasu, niż potem tego żałować i prócz kosztów naprawy, być zmuszonym do opłacenia mandatów karnych. Wymienione jednak przepisy, nie są całością przedstawioną w kodeksie i jeśli chodzi o inne rodzaje holowania, to należy się z nimi zapoznać.

Czas na holowanie

Gdy już została poznana podstawa prawna i auto jest wyposażone w odpowiedni sprzęt holowniczy, można czuć się w miarę bezpiecznie, w razie nagłej sytuacji. Teraz wystarczy tylko wiedza o tym, jak powinno się holować auto.

Część z tej wiedzy, zawarta jest w kodeksie i wskazuje ona daną prędkość aut, odległość między nimi, czy odpowiednie oznaczenia. Istnieją jednak także pewne ogólnie znane zasady i porady, które nie są nigdzie określone prawe, a ich znajomość może się przydać.
Przykładowo bardzo ważne jest, aby linka nie była przyczepiana do wrażliwych i podatnych na uszkodzenia elementów. Większość producentów wyposaża auta w specjalne „uszka”, które służą właśnie do zaczepiania liny. Lepiej jest się schylić i tego poszukać, niż przykładowo zbierać na nowy zderzak, przez własne lenistwo i głupotę.
W pojeździe holowanym najlepiej, aby znalazł się bardziej doświadczony kierowca, który zachowa więcej zimnej krwi i nie przerazi się w czasie jakichś niebezpieczniejszych sytuacji. Jeśli posiada on odpowiednio długie doświadczenie, posiada on także szybszą reakcję na to, co może się stać i dzięki temu można uniknąć dodatkowych uszkodzeń.

Dla własnego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych uczestników ruchu można także zdecydować się na holowanie na mniej uczęszczanej drodze. Dzięki temu wszystko pójdzie sprawniej, a holowanie nie będzie blokowało innych pojazdów.

Przed ruszeniem w trasę, należy ustalić sygnały, znaki komunikacyjne, tak aby w razie jakichś problemów, można było się szybko między sobą skontaktować. Jest to bardzo ważne, ponieważ w razie jakichś niepowodzeń i braku takich sygnałów, można doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji. Także mimo prawnie określonej prędkości, lepiej jest wcześniej ustalić stałą prędkość między sobą, aby następnie uniknąć gwałtownych hamowań, czy zbytniego napięcia linki przy przyspieszaniu.

Na końcu należy pamiętać po prostu o znacznej uwadze i o tym, że auto nie jest tanie i lepiej jest nie doprowadzić do kolejnych uszkodzeń na nim. Jeśli wszystko zostanie przeprowadzone odpowiednio, zgodnie z prawem i ze zdrowym rozsądkiem, można być spokojnym w czasie holowania i pewnym tego, że po drodze nie zdarzy się nic niebezpiecznego.