Gdy zabraknie prądu – jaki akumulator kupić?

kable rozruchowe podlączone do akumulatora

Post dodany: w kategorii: porady.

W życiu każdego kierowcy przychodzi taki moment, gdy auto nie odpala, bo padł akumulator. Gdy stanie się tak przez naszą nieuwagę i wystarczy go później naładować, to jeszcze nie jest straszne. Co jednak, gdy przyjdzie nam kupić nowy akumulator?

Gdy pada bateria

Akumulator to jeden z ważniejszych elementów w każdym aucie. Bez niego uruchomienie silnika jest utrudnione. Jest on bowiem baterią, która przechowuje energię elektryczną. Służy ona do zasilania wszystkich urządzeń elektrycznych w aucie w czasie jego postoju. Energia zgromadzona w akumulatorze, zużyta gdy silnik jest wyłączony, uzupełniana jest w czasie jazdy. Rolę ładowarki odgrywa alternator.

Nie każdy pamięta, że wszystkie części samochodowe, w tym także akumulator, mają swoją żywotność. Jeśli chodzi o baterię samochodową, jej czas bezawaryjnego działania to około 4-5 lat. Przez ten czas teoretycznie można nie zaglądać do akumulatora. Pod warunkiem oczywiście, że cała instalacja elektryczna w samochodzie działa bez zarzutów. Jeśli coś pobiera prąd, może okazać się, że ingerencja w działanie akumulatora będzie musiała nadejść wcześniej. Pamiętajmy także o tym, że prawidłowe naładowanie baterii samochodowej uzależnione jest od alternatora. Jego właściwe działanie jest jednym z kluczowych elementów odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora.

Po tym czasie może okazać się, że pewnego mroźnego poranka nie uda nam się odpalić samochodu. Jesienno-zimowy czas jest bezlitosny dla starszych akumulatorów i to właśnie niska temperatura może okazać się ich największym wrogiem. Warto więc pilnować tego, jak długo używamy naszej baterii i po tym czasie wymienić ją na nową. Zanim przyjdzie nam spóźnić się do pracy.

Czym się kierować kupując akumulator?

Gdy przyjdzie nam wybierać nowy akumulator musimy pamiętać o tym, że nie warto oszczędzać. Może się okazać, że nasza oszczędność wcale nam na dobre nie wyszła. Złe dobranie akumulatora może nas kosztować dużo więcej. Nie chodzi tu jedynie o pieniądze, ale także o nasze nerwy i czas. Wskazane jest za to sprawdzenie książki serwisowej pojazdu. To tam znajdziesz najważniejsze informacje na temat tego, jaki akumulator kupić. By akumulator spełniał swoją rolę i długo służył autu, warto trzymać się wytycznych producenta. To on jest odpowiedzialny za odpowiednie dobranie akumulatora do Twojego samochodu. 

 

Czy pojemność Ah ma znaczenie?

Amperogodziny (Ah) mówią nam o tym, ile energii możemy nagromadzić w akumulatorze. Wartość ta jest bardzo ważna. Jeżeli kupimy akumulator o mniejszej pojemności, będziemy mieli problem z niedoładowaniem. Możemy kupić akumulator o większej niż zalecana pojemności, jednak ważne jest by wartość ta była większa maksymalnie o 10%. 

Jeżeli kupisz akumulator o za małej pojemności, będzie się on zbyt szybko rozładowywał. Samochód nie będzie w stanie dostatecznie naładować akumulatora o za dużej pojemności. Ten zaś niedoładowany, będzie się zbyt szybko rozładowywał. 

Jeśli nie masz możliwości zajrzenia do książki serwisowej, wartość Ah możesz odczytać na starym akumulatorze. Nie jest to jednak jedyny i nie najważniejszy parametr, na który warto zwrócić uwagę.

Wielkość akumulatora

Rozmiary zewnętrzne akumulatora także odgrywają ogromną rolę. Musi się on zmieścić na podstawie. Dwa akumulatory o tej samej pojemności mogą mieć różne wymiary zewnętrzne. O ile jesteśmy w stanie przymocować do większej podstawy mniejszy akumulator, tak już w drugą stronę tak to nie działa. Za duży akumulator będzie źle przymocowany i narażony na wstrząsy, które nie są w tym przypadku pożądane. Jeśli kupimy akumulator o złych wymiarach, może on po prostu nie zmieścić się nam pod maską.

Prąd rozruchowy

Prąd rozruchowy wyrażają różne normy. Najczęściej jest to norma EN. Wartość ta podana na etykiecie akumulatora określa jego zdolność rozruchową. Jest to tzw. prąd zimnego rozruchu, czyli wartość prądu, jaką akumulator może oddać podczas rozruchu silnika. Nie musimy się obawiać, że wartość ta będzie za duża. Rozrusznik w naszym aucie pobierze tyle prądu, ile będzie potrzebował. Większa wartość prądu rozruchowego mówi o nowoczesności akumulatora.

Prąd rozruchowy to wartość prądu, jaką akumulator może oddawać w sposób ciągły w minusowych temperaturach (-18°C), aby po 10 sekundach rozładowania tą wartością prądu nie było niższe niż 7,5 V (norma EN). Normy SAE, DIN czy JIS określają ten parametr dla takiej samej temperatury, ale dla innych czasów rozładowania i wartości końcowych napięć akumulatora.

Bieguny akumulatora

akumulator a obok telefon komórkowy

Akumulator z wystającymi biegunami

  • Rozmiar biegunów

Na rynku dostępne są dwa rozmiary biegunów akumulatora. Typ 1 posiada typowy rozmiar biegunów. Pasuje on na większość klem i wszystkie nowe auta posiadają ten typ. Innym typem biegunów jest typ 3. Ten był na wyposażeniu niektórych starszych samochodów z dalekiego wschodu. Jeżeli kupimy akumulator ze zbyt małymi biegunami, możemy nałożyć na nie specjalne nakładki. 

  • Wystawienie biegunów

Bieguny w autach mogą być wystające, czyli wychodzić ponad obudowę samego akumulatora, lub schowane. Schowane bieguny umieszczone są poniżej poziomu obudowy baterii. Nie ma jednoznacznej reguły na to, czy Twój samochód ma bieguuny wystające, czy schowane. Warto to sprawdzić przed kupnem akumulatora.

  • Plus i minus, czy minus i plus?

Możesz kupić akumulator L+ lub R+. Wiesz, co to oznacza? Jedynie (i aż!) tyle, gdzie umieszczony jest biegun dodatni, a gdzie ujemny. Jest to dość ważny parametr, bo do danego bieguna musisz podłączyć odpowiednią klemę. Sprawdź więc, z której strony Twój akumulator ma biegun dodatni, a po której ujemny.

Hermetyczność i bezobsługowość akumulatora

Kto chce pamiętać o sprawdzaniu poziomu wody destylowanej w akumulatorze? Oczywiście, że nie Ty. Nie znam nikogo, kto chciałby pamiętać o takich rzeczach. Także producenci akumulatorów o tym wiedzą.

Stworzyli oni więc akumulatory bezobsługowe, które nie mają widocznych korków zakrywających cele akumulatora. Po co mają być one widoczne, skoro nie musisz ich otwierać i dolewać wspomnianej już wody? Akumulatory te zbudowane są tak, by do minimum ograniczać parowanie elektrolitu. 

Hermetyczność zaś to cecha akumulatorów, które nie posiadają żadnych otworów odpowietrzających, czy umożliwiających dolanie płynów. Są to między innymi akumulatory żelowe. 

Czy musisz zakodować swój akumulator?

Jeżeli posiadasz nowoczesny samochód, który posiada system oszczędzania energii, podczas wymiany baterii, musisz się trochę pobawić. Auta takie muszą mieć zarejestrowane w komputerze pokładowym instalację nowego akumulatora. Nowy akumulator można zarejestrować używając interfejsu diagnostycznego przez gniazdo OBD.

Ca/Ca

Technologia wapniowa w nowoczesnych akumulatorach nie jest rzeczą szczególną. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czy na obudowie nowej baterii widnieje oznaczenie Ca/Ca lub Calcium. Oznacza to, że w składzie płyt nie znajdziemy antymonu, a związki wapnia. To one ograniczają parowanie elektrolitu i zjawisko samorozładowania się akumulatora.

mężyczna podłącza akumulator w aucie

Montowanie akumulatora

Przezorny zawsze zabezpieczony

Teraz, gdy już wiesz, kiedy powinieneś wymienić akumulator w swoim aucie i sprawdziłeś, jakie parametry ma idealna dla niego bateria, możesz cieszyć się niezawodnym samochodem. Żaden mróz nie będzie Ci straszny, a samochód odpali za każdym razem. Jak widać nie tylko pojemność akumulatora jest tu istotna. Wielkość, bezobsługowość czy technologie wapniowe mogą przedłużyć prawidłowe funkcjonowanie akumulatora w Twoim samochodzie. Warto także sprawdzić rozstawienie i wielkość biegunów, zanim kupimy akumulator.

Gdy zabraknie Ci prądu

Życie jednak nie jest tak idealne, jak przewidują producenci akumulatorów. Może się okazać, że instalacja elektryczna w Twoim aucie nie działa tak jak powinna i coś pobiera prąd rozładowując wciąż akumulator. Źle działające mechanizmy mogą nie ładować baterii, a Twoje auto może mieć problem z odpaleniem. 

W takiej sytuacji nie ma sensu czekać na cud. Wystarczy zadzwonić po mnie. Na terenie całej Warszawy ja i moja ekipa z chęcią pomożemy w tak kłopotliwej sytuacji.