Czym się kierować, wybierając akumulator do auta osobowego?

Post dodany: w kategorii: porady.

Akumulator samochodowy to komponent, który zawsze musi działać stabilnie i bezawaryjnie. Czym kierować się przy jego wyborze, by zapewnić sobie bezpieczny i bezproblemowy przejazd?

Czym w zasadzie jest akumulator?

Akumulator samochodowy to nic innego jak ogniwo chemiczne, które uwalnia zmagazynowaną energię elektryczną, poprzez reakcje pomiędzy katodą a anodą. W zależności od wykorzystywanych komponentów i elementów składowych, parametry prądu wyjściowego będą różniły się pomiędzy sobą napięciem i maksymalnym prądem obciążenia.

Nowoczesne ogniwo akumulatorowe to coraz bardziej zaawansowany i złożony nośnik energii. Ze względu na dużą liczbę podpiętych odbiorników, musi on zapewniać nie tylko dużą moc wyjściową, ale przede wszystkim energię o ustabilizowanym przebiegu. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w kontekście zaawansowanych odbiorników elektronicznych, sterowanych za pomocą układów tranzystorowych i tyrystorowych.

Nowe auto, to droższe ogniwo

Nowe, zaawansowane samochody (np. hybrydowe), wymagają bardzo zaawansowanych ogniw akumulatorowych. Koniecznie wyposażmy je więc w układy typu ECM i AGM. Standardowe (i znacznie tańsze) ogniwo kwasowe, może w przypadku nowych pojazdów ulec szybkiemu uszkodzeniu. Zwłaszcza, jeśli układ ładujący w samochodzie generuje wysoki prąd podczas hamowania silnikiem. Tym samym, zakup tańszego ogniwa, będzie w praktyce wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

Jakie auto, taki akumulator!

Dobrą praktyką jest kupowanie takiego akumulatora, jaki fabrycznie został zamontowany przez producenta. Jeśli zaimplementowano w nim tradycyjne ogniwo kwasowe, to nie ma podstaw, by montować w nim bardziej zaawansowane rozwiązania. Pamiętajmy, że na poprawną pracę akumulatora wpływ ma nie tylko obciążenie, ale też warunki, jakie oddziałują na jego strukturę. W samochodach z tradycyjnymi ogniwami, baterie umieszczane są z reguły w komorze silnika. Ze względu na wysokie temperatury otoczenia nie wprowadza się tam ogniw AGM, które szybko uległyby uszkodzeniu.

Diesel, czy benzyna?

Wybierając akumulator dla swojego samochodu, zawsze warto zwrócić uwagę na rodzaj posiadanego silnika. Ogniwa o wyższym prądzie rozruchowym i stosunkowo dużej pojemności sprawdzą się wyłącznie w pojazdach z silnikiem Diesla. Zastosowane w nich świece żarowe i skomplikowany układ regulacji mieszanki wymagają zastosowania pojemnych akumulatorów, umożliwiających wygenerowanie dużych wartości prądu obciążenia.

Kilka słów o pojemności…

Przy wyborze ogniwa elektrycznego do własnego pojazdu, zawsze należy sugerować się pojemnością zalecaną przez producenta. Kupowanie komponentów o małej pojemności, wiąże się z ryzykiem przedwczesnego rozładowania akumulatora i to zwłaszcza w okresie zimowym. Z kolei zbyt duża pojemność ogniwa oznacza, że będzie ono stosunkowo często niedoładowane, co wiąże się ze skróceniem czasu efektywnej eksploatacji, na wskutek zużycia akumulatora.

Rozmiar i biegunowość mają znaczenie!

Olbrzymie znaczenie przy wyborze baterii ma także jej… rozmiar. Większość nowoczesnych samochodów posiada specjalne, plastikowe kieszenie (zaimplementował je między innymi Citroen), przeznaczone dla ogniw akumulatorowych. Zastosowanie ich co prawda chroni je przed działaniem np. wilgoci, ale też wymusza na użytkowniku wybór określonych ogniw, charakteryzujących się konkretnymi wymiarami.

Drugim parametrem, wynikającym z fizycznej konstrukcji ogniwa, jest jego biegunowość. Polega ona na odpowiednim rozmieszczeniu bieguna dodatniego i ujemnego. W praktycznie wszystkich konstrukcjach aspekt ten jest dość przejrzyście zdefiniowany za pośrednictwem oznaczeń P+ i L+. Oznaczają one, że biegun dodatni znajduje się po prawej, lub z lewej strony ogniwa, patrząc się na jego czoło.

Bezobsługowe, czy nie?

Na rynku ogniw samochodowych nadal mamy do czynienia z dwoma podstawowymi ich rodzajami. Pierwszy z nich, już coraz rzadziej spotykany, to akumulatory obsługowe. Ze względu na nieszczelną konstrukcję, zawarta w elektrolicie woda z biegiem czasu paruje, co wiąże się z koniecznością jej dolania (woda destylowana).

Drugim, znacznie popularniejszym rodzajem ogniw, są baterie bezobsługowe. Ich konstrukcja jest hermetyczna, przez co zawarty w nich elektrolit nie ulega parowaniu. Tym samym dolewanie do nich wody nie jest wymagane.

Podstawowe parametry akumulatorów

  • Napięcie zasilania
  • Prąd rozruchowy (maksymalny prąd, jaki może wygenerować dane ogniwo).
  • Usadowienie bieguna dodatniego i ujemnego.
  • Pojemność akumulatora (podana w amperogodzinach). Określa, ile godzin zajmie pełne wyładowanie ogniwa, przy określonym prądzie obciążenia.
  • Rodzaj bieguna – większość pojazdów posiada standardowe klemy. Niemniej w przypadku aut azjatyckich są one o mniej więcej milimetr mniejsze a w przypadku Forda… prostokątne.
  • Wymiary i masa

Podsumowanie

Wybierając baterię do swojego samochodu nie warto kierować się wyłącznie pojemnością i ukierunkowaniem poszczególnych biegunów. Duże znaczenie mają tutaj również – wydawałoby się – mniej istotne czynniki, które mogą mieć wpływ na żywotność samego ogniwa, jak i na kulturę pracy jednostki napędowej.

 

Jeśli akumulator odmówi posłuszeństwa i będzie potrzebne jego awaryjne uruchomienie – polecamy swoje usługi!